Publicerad av Elisabet Jensen den 23 Sep 2020
Presidentens sida.
Helsingborg Sofiero Rotaryklubb. Ett slott omgivet av ett blomsterhav har givit vår klubb dess ståtliga namn. Vi är den blomstrande klubben. Fastän vi inte har kunnat träffas på fyra månader, har vi hållit samman. Lars Åkesson, president 2019-2020 kan vara stolt. Före pandemin hade vi fått sex nya medlemmar, hade en högre närvaro än tidigare och trots att vi inte hade träffats på fyra månader, hade ingen lämnat klubben.
I början på juli träffades vi för första gången efter fyra månaders ofrivillig isolering. Vi möttes med coronavstånd på Möllebackens våffelrestaurang och åt våfflor.  Årets motto är sustainability och vi lovade varandra att leva hållbart. Det är vårt huvudprojekt.
Dags att överlämna presidentkedjan och den berömda slipsen till mig, den nya presidenten. På säkert coronaavstånd fick jag överta den på bordet liggande presidentkedjan och själv högtidligt lägga den över mina axlar som en symbol för vår klubbs verksamhet detta år.
Rotary behövs i närområdet och ute i världen.
Ytterligare två klubbmöten hölls utomhus, ett i Gustavsminne hos Jan Tornerhjelm och ett i Pålsjöpaviljongen.
Uppslutningen var så stor. Det var efterlängtat. När vi så kunde samlas på Möllegränden 8 igen, med ZOOM för de som måste sitta hemma, blev vi bara fler och fler som kom på våra möten.

Idag har vi passerat höstdagjämningen, det är den 23 september, sommaren håller sig kvar. Idag var vi 20 medlemmar och fyra gäster i vår populära möteslokal och nio på ZOOM! Vänner och bekanta bjuds in både till vår möteslokal och på ZOOM. Vi har riktigt bra program, flera program behandlar hållbarhet, klubbkommittéerna fungera fint, medlemmarna är måna om att träffas på ett säkert sätt. Som president kan man inte önska sig något mer.
Halva klubbens medlemmar har svarat på en enkät. Vi fortsätter med vårt projekt i Tanzania där skolungdomar odlar grönsaker på skolgårdarna, så de får mat. Vi satsar just nu på att genom World Polio Day göra Rotary synligt. Väcker vi allmänhetens intresse, kan vi säkert få mer medlemmar som vill hjälpa till med att stötta allt det bra vi gör inom organisationen. Vi hoppas att vi kan ta fram ett projekt inom 10-klubbarna, som skall hjälpa oss på väg.
I klubben önskar vi engagera oss i kampen Stoppa Kvinnlig könsstympning förutsatt att vi har internationella ledningens stöd. Vi borde ha det eftersom 2015 lagrådet godkände Landskrona Citadells förslag att Rotary skulle stötta kampen mot kvinnlig könsstympning. I den mån det är möjligt, tar vi tag i detta efter World Polio Day. Landskrona Citadell RK lägger fram ett utarbetat projekt och vi kan kanske därmed stödja en redan existerande fond. Man kan också utbilda lokala informatörer och då med hjälp av fler klubbar. Detta är ännu bara på tankeplan.
Lars och Ingemar gör det möjligt för mig att arbeta med klubbmöten hemifrån. Ulf och Eilert, ibland Knud  har hand om ZOOM.
Välkommen om du tycker att vår klubb verkar vara trivsam och någonting som du vill ta del av. Vi arbetar under mottot SERVICE ABOVE SELF. Så bestämde Paul Harries när han grundade Rotary, en av världens största välgörande organisationer. Inga bidrag från regeringar eller andra. Årligen skrapar vi själva ihop 50 miljoner USD till just bekämpning av polio hos barn under 5 år. Det är de som drabbas av polio! Och så gör vi så mycket annat gott i världen.
Vi har en viktig roll som yrkesnätverk och träffas yrkesmässigt och hjälper varandra. Är vi 70+ kan vi delta som en mentorverksamhet. Näringslivsnätverket har startat med intressanta föreläsare. Se hemsidan.  Hållbarhetskommittén är i full gång. Vårt fotosafari, en fototävling,  kommer att visa bilder från Helsingborg som skall få oss att tänka på hållbarhet. En fest i bokens tecken så småningom, när vi allesammans kan träffas igen. Massor med roliga aktiviteter erbjuds när man är medlem i Rotary.
Att få vara medlem i Helsingborg Sofiero Rotaryklubb betyder att man får och har ett stort kontaktnät, får många positiva möten människor emellan, möjlighet att på ett unikt sätt vara med och göra gott i världen.
Att vara president i klubben betyder positivt arbete, många trevlig möten för mig på ZOOM, även kontakter utanför klubben och riklig mailkontakt. Tack till min klubb, som valt just mig till president. Så glad och stolt jag är. Så mycket trevligt det ger mig personligen.
Service Above Self
Elisabet Jensen
President Helsingborg Sofiero Rotaryklubb 2020-2021.

Rotarymöte "utomhus" hos Jan och Ingrid Tornerhjelm på Gustavsminne. Hilding höll föredrag om nutida lantbruk
Det var bakluckeservering hos Jan. Rotarymöte på Pålsjöpaviljongen med Mats Hallberg. Judith och Gideon är med på bild. Under parasollerna på Pålsjöpaviljongen.

Inomhus på Möllegränden 8 för första gången sedan 11 mars.  Peter Killberg berättar om bokhandlare iidag.
Jenny Månsson Numelin och Nils Nilsson lärde oss mentorskap. Ämnet löd Varför behöver ledare mentorer?

Karin Tettzell höll egoföredrag den 16 september och Gideon Beil berättade den 23 sept om Grafiska Muséet, ett livsverk.
Den 30 sept Krister Lindkvist visade finr bilspel och berättade om sitt liv i flera länder och på många orter.